Här följer några av de teoretiska utgångspunkter och metoder som jag utgår från i mitt arbete.

Affektfokuserad psykoterapi

Integrativ terapi

– tillgång till flera metoder

Integrativ psykoterapi bygger på vetskapen att flera psykoterapimetoder är verksamma och att de har unika egenskaper som kan vara berikande att tillföra från en metod till en annan. Forskning visar att det effektivaste sättet att bedriva psykoterapi är att individanpassa utifrån behov och preferenser. Varje människa är unik och varje situation kräver sin egen lösning. Ibland har man prövat en terapiform som inte fungerade för en själv och de frågor man har sökt hjälp för. Då kan det vara värt att prova med en annan inriktning, eftersom olika terapimetoder passar för olika personer. 

Jag anpassar metod efter individ och behov samt utifrån en gemensam överenskommelse om terapimål. En trygg arbetsallians är grunden och den viktigaste faktorn för all psykoterapi att kunna ge ett gott resultat. De psykoterapiformer jag använder är väl beprövade och forskning visar att psykoterapi överlag är effektivt och ger goda resultat. Du kan läsa mer om de specifika terapimetoderna under flikarna med respektive namn.

Affektfokuserad psykoterapi

Detta är en modern känslofokuserad terapiform som bygger på psykodynamisk teori, anknytningsteori och beteendeterapi. Det är en aktiv form av terapi där vi arbetar med upplevelsen av nya känslomässiga erfarenheter i nuet likväl som vi kopplar samman hur nuet har formats av tidigare erfarenheter. Känslor bär på viktig information om våra behov som vi behöver uppmärksamma för att må bra. När vi arbetar med känslor kommer vi i kontakt med oss själva och vårt inre och stärker på så vis självkänslan.

Affektfokuserad psykoterapi är en integrativ behandlingsmodell baserad på modern psykodynamisk teori och metod, forskning om affekter och anknytning samt principer hämtade från inlärningspsykologi. Det är en upplevelsebaserad dynamisk terapiform. Metoden har i jämförande studier visat på lika goda resultat som andra evidensbaserade terapiformer såsom kognitiv beteendeterapi (Lilliengren,P. et al, 2015), framför allt vid depression och ångest.

affektfokuserad
Anknytningsteori

Anknytningsteorin

(John Bowlby, 1907-1970) 

Anknytningsteori handlar om hur vi redan som nyfödda drivs av ett biologiskt behov av att knyta an till en primär vårdare för att få trygghet och skydd, det vill säga för att överleva. Eftersom det är i vårt mest sårbara tillstånd, när beroendet av andra är som störst, formas här vår tillit och vår trygghet, både till oss själv och andra.

Anknytningsbeteendet bildar med tiden ett anknytningsmönster, som påverkar känslor och tankar om oss själva, och känslor i relation till andra som står oss nära. Det är här vi kan uppleva svårigheter om vi inte fått våra behov tillräckligt tillgodosedda och det kan till exempel handla om bristande tillit till sig själv och andra.

Exempel. Du har svårt att släppa masken och visar dig inte gärna sårbar inför andra. Det skulle kännas skamfyllt eller obehagligt om andra kunde se hur du egentligen känner. Det här kan handla om att du har lärt dig att inte visa din sårbarhet eftersom det inte har tagits emot av omgivningen. När vi är små anpassar vi oss maximalt efter hur våra primära vårdare svarar på eller ignorerar de behov vi signalerar. 

Våra anknytningsmönster formar oss, men är inte nödvändigtvis statiska utan kan förändras med hjälp av nya erfarenheter som till exempel terapi.

KBT

Kognitiv beteendeterapi är en pedagogisk, lösningsorienterad terapiform med gott vetenskapligt stöd. KBT bygger på ett aktivt samarbete med konkret problemlösning för de svårigheter som är aktuella.  I terapin arbetar man från uppsatta mål som utvärderas löpande under terapin. Den teoretiska basen är kognitionsvetenskap och inlärningspsykologi. I KBT analyseras tankar, känslor och beteenden för att få förståelse för hur negativa mönster skapas och vidmakthålls. Med konkreta tekniker, och övningar mellan terapisessionerna, kan man åstadkomma förändring och bryta negativa cirklar. I KBT är terapeuten aktiv, strukturerad och coachande.

KBT

Mina utbildningar